Friday, December 2, 2011

Kadang-kadang,aku nak jadi...

Pernah tak kita rasa macam bosan jadi manusia?Dan pernah tak kita kata nak jadi benda lain selain manusia?Pernah tak kita rasa apa yang kita ada ni tak cukup?Dan pernah tak kita rasa nak jadi orang lain?
Aku pernah!

Aku ni jenis takut nak berenang.Takut tengok air dalam.Gayat!!Kadang-kadang aku nak jadi ikan.Sebab ikan tak takut nak berenang jauh ke dasar laut dan sungai.

Tapi cuba kita fikir balik..
Ikan boleh berenang jauh ke dalam air,tapi ikan tak boleh nak fikir..
Allah tak bagi ikan akal sebaliknya Allah bagi manusia akal..
Aku pon batalkan angan-angan itu..huhu..

Bapak aku selalu pesan,jaga diri elok-elok.Jangan wat jahat.
Tak boleh itu,dan tak boleh ini.~bla~bla~bla~.
Kadang-kadang,aku nak jadi anak orang lain.,,ish2,sampai begitu sekali..

Yang mak bapak diorang tak endah pasal anak,yang jenis mak bapak tak marah/tegur anak dan yang lain-lain…Best juga mak bapak tak banyak tanye..Jahat juga hati ni..
Tapi,bile aku fikirkan balik…

sebenarnye,aku patut besyukur ade mak bapak endahkan anak-anak diorang..ade mak bapak yang jenis marah/tegur anak bila ada salah..Mereka buat semua tu sebab mereka sayangkan kita.
Mak bapak kita tak mau tengok kita hancur bila besar nanti..
Supaya jadi orang yang bagus di dunia dan di akhirat..

Aku ni tak mampu le nak punyai gajet canggih…cam benda murah boleh ler…tapi kalu yang IPAD,IPHONE,SAMSUNG GALAXY TAB..
yang tu tak mampu le..
tapi aku nak semua tu..kadang-kadang,Aku nak jadikan handphone nokia rm50 kepada IPHONE,notebook 1 malaysia kepada SAMSUNG GALAXY TAB..
tapi bile aku fikir balik,kalau aku ade semua tu,mesti aku dah tak tengok buku dah…dok mengadap benda tu semua..
jawabnye,hancur le pelajaran aku kalu hanyut dengan benda tu…
Aku ni tak mampu nak tahan godaan semua tu…So,aku tolak lagi angan-angan nak semua tu..
Dan rasa bertuah ade gajet tak berape canggih tu..

Moral die,,sebenarnye,ape yang kita ade ni semuanya dah bagus..kita je yang tak reti nak hargainya..bila dah hilang dari mata(rosak),
baru rasa sayang,menyesal,sedih,rindu..kita rasa kita tak cukup perfect,tapi fikir balik…ramai lagi yang teruk dari kita…Apa yang kita dah ade,,gunakan dan jaga dengan baik serta usaha untuk dapat yang lebih baik..Supaya bila benda tu dah tak de,kita rasa puas hati dapat buat yang the best….

No comments: