Sunday, December 4, 2011

Tips Study At The Eleventh Hour..

Entah betul ke tidak at the eleventh hour tu..wujud kot.....

Nak cite le sikit tentang cara cara belajo last minutes...Ni cara yang saya guna sebagai pelajar...Dan untuk diri saya,,amat berkesan..Yalah,,setiap orang berbeza..


  • BERTENANG DAN JANGAN CEMAS
Tak de faedah pun kalau kita cemas sangat..Malah akan menambahkan lagi keserabutan otak anda...Jadi,jalan penyelesaiannya ialah rileksz~...Katakanlah kalau kita masih tak mahir dalam satu subjek ni,Jangan nak kelam kabut bace,,tenung buku sampai juling..
Buat perbincangan ngan kawan..




  • BERIKAN TUMPUAN TERHADAP PEMBELAJARAN
Kalau waktu study tu,,study betui-betui..pastikan anda faham ape yang distudykan..Setelah faham,barulah hafal..Itu baru betul..Ingat,jangan hafal benda yang tak faham..nanti akan memeningkan anda..Kalau nak hafal tu,cari point yang penting..janganlah hafal huraian..Cuba tajamkan minda untuk cari point die..





  • YAKIN BOLEH,YAKIN BERJAYA
Anda tak usahlah ragu-ragu dengan kebolehan sendiri.Percayakan diri anda.Selalulah tanam kata-kata penambah semangat..contohnya,Saya boleh!!
Ini penting tau..Dan selalu fikirkan perkara positif..Anggaplah kritikan itu sebagai faktor kejayaan anda.Fikirkan ia hanyalah untuk memajukan diri anda.Fikirkan cita-cita anda dan secara automatiknya anda akan kembali bersemangat dan yakin boleh.



  • REHAT SECUKUPNYA
Sebagai pelajar,anda perlukan rehat yang secukupnya.Tapi ingat,rehat yang secukupnya bukan rehat berlebihan.Ini kerana akan mengurangkan kecerdasan minda kita..Kita akan jadi lesu dah mudah mengantuk kembali..Tidur jangan lewat...Bangun pun jangan lewat...Pastikan tidur anda cukup 8 jam..itu penting..
Hapuskan tabiat suka tidur..


Harap-harap,4 tip ni akan berguna buat anda
Maaf jika daku tersilap


No comments: